Leuke korte ademhalingsoefeningen

Deze ademhalingsoefeningen kan je overal doen als je even 5 min hebt. Je zal zien dat je er enorm door ontspant. En ze zijn heel simpel. Als je tot tien kan tellen kan je deze ademoefeningen doen. Leuk toch!

Bedenk maar eens hoe vaak je vijf minuten of zelfs maar twee minuten hebt. In de file of als we op een andere manier onderweg zijn met de trein of de bus. Het kan zelfs op de fiets, als je niet te hard fietst. Doe ze als je je gehaast voelt, of onrustig of wat gespannen. Als je voor de zoveelste keer naar je telefoon grijpt terwijl je eigenlijk alles al gechecked hebt. Als je naar de tandarts moet als dat niet je ding is, of als je iemand iets vervelends moet vertellen of als je zelf net iets vervelends hebt gehoord. Met deze oefeningen heb je even een mindfull zen momentje voor jezelf.

Oefening 1: De Zen oefening

Deze oefening werkt het best als je relaxt op een stoel zit. Maar als je hem vaker doet zal je merken dat je hem overal op een rustig moment even uit je rugzak kan halen. Dus ook staand, liggend of op de fiets.

1. Ga relaxt op een stoel zitten. Voel hoe je voeten op de grond staan en je zitvlak op de stoel zit.

2. Tuit je mond een beetje en adem luchtig uit op fffft.

Je hoeft niet eerst diep in te ademen, gebruik de lucht die al in je longen zit. Je hoeft ook niet te duwen om zo lang mogelijk lucht uit te blazen. Gewoon totdat het ‘op’ is en je weer wil in ademen.

3. Wissel fffft af met sssst en ksssst. Je zal zien dat je lippen net een andere vorm aannemen om dat ‘geluid’ te maken. Dat is prima.

Voel dat je buik uitzet als je inademt en dat je buik weer naar binnen gaat als je uitademt.

4. Wacht 1 seconde met weer in ademen als je uitgeademt hebt. Daarna adem je weer rustig inen blaas je weer een fffft, sssst of ksssst uit.

Herhaal dit een poosje. Als je het wat vaker doet zal je merken dat je het uitademen zo zacht kan doen dat niemand het eigenlijk doorheeft dat je deze oefening doet. Van deze oefening kom je tot rust en aard je jezelf.

Oefening 2: De beroemde mensen oefening

Ik noem deze oefening nog wel eens de beroemde mensen oefening. Eigenlijk bedoel ik daar alle mensen mee die wel eens voor publiek moeten presenteren. Misschien moet jij ook wel eens wat presenteren, op je werk of op school. Daar zijn we allemaal meestal wel een beetje gespannen voor. Een hele goede ademhalingsoefening die je dan kan doen is deze. Hij ontspant je en zorgt dat je helder en gefocussed wordt.

Je kunt deze oefening overal doen als je maar even op jezelf kan focussen.

1. Adem in door je neus voor 6 seconden.

2. Dan hou je je adem vast voor 4 seconden.

3. Dan adem je uit voor 8 seconden.

4. Dan houdt je weer je adem voor 4 seconden vast.

Dit herhaal je een poos.

Als jij liever nét 7 seconden in of uit ademt omdat dat beter voelt, of 5, dan kan dat prima. De oefening moet makkelijk zijn. Het vasthouden van de adem is ook niet verkrampt of zo, gewoon heel relaxt nog even je adem vasthouden en dan weer laten gaan of een nieuwe inademing starten.

Meestal als jij langer of korter in- of uitademt betekent dat dat je adem wat ‘hoog’ zit. Dus dat je een beetje buiten adem bent of dat je wat gespannen ademt. Meestal komt dit wel goed als je deze oefening even doet. Daaraan merk je gelijk dat het je tot rust brengt.

Door een poosje, een paar minuten, deze ademhalingsoefening te doen merk je dat je op een rustige plek in je hoofd komt, je staat steviger en je bent wat losgekoppeld van de omgeving wat betekent dat je gefocussed bent. Je bent er klaar voor!

Amber Lot

Amber Lot

Lief voor jou

Denk je dat iemand anders dit leuk of interessant zou vinden om te lezen stuur dan deze link naar zijn of haar email.
Daarnaast kan je dit artikel natuurlijk delen op Facebook of LinkedIn met de buttons.
Dit artikel doorsturen
Share on facebook
Share on linkedin